BrandFordon

Gamla brandbilar väcker ofta ett stort intresse. 

Nedan visas foton, berättelser och historik om några av alla de brandbilar som en gång varit i utryckningstjänst vid Brandkåren i Göteborg samt andra kommuner inom Räddningstjänstförbundet.
Brandautomobiler och öppna brandbilar 
Fler brandbilar 
Räddningstjänstens dyraste fordon?

Scania-Vabis 1914

Göteborgs första brandautomobil, en Scania-Vabis på 3 ton med en 60 hästars motor samt med avbröstbar stege. Brandautomobilen kom i utryckningstjänst den 15 juni 1914. 
År 1920 var Göteborgs brandkår helt motoriserad. 

Magirus maskinstege 1921

På ett museum i södra Tyskland, står en blå stegbil från 1921 med svenska skyltar.
Det som gör denna stegbil speciell är att detta fordon är Göteborgs första maskinstege. Varför stegbilen blev blålackerad senare vågar vi inte svara på. 

Faun Masinstege inköpt 1931

Faun-stegen är Göteborgs andra maskinstege och inköptes 1931. Den var i tjänst till 1958. I början av 1960-talet avyttrades stegbilen till Götaverken. Årsmodell är ett frågetecken då vi inte lyckats finna något dokument som kan styrka dess ålder. Gissningsvis har vi att göra med en 100-åring? 
Den 21 Februari 2023 flyttades Faun-stegen ut från entrén på Gårda.
Läs här…  

Scania-Vabis 1932

En gammal brandbils historia.
1974 bestämdes att två gamla brandbilar skulle bort. Detta fordon, en Scania-Vabis från 1932, var en av dessa brandbilar som kördes till skroten.
Ödet och tillfälligheter ville nog något helt annat denna gång, för det är troligen inte bara en massa kunskaper som har återskapat denna bil till originalskick. 

Volvo LV 84D 1936

36.an  Kungsbackabilen
Bilen ägs av Kungsbackas Kamratförening och har genom åren glatt många barn, studenter och lucior i Kungsbacka. Den har även deltagit i några av Brandhistoriska Sällskapets alla brandbilsrallyn.

Volvo LV 94D 1937

Mölndalsbilen har deltagit i flertalet av Brandhistoriska Sällskapets årliga veteranbrandbilsrallyn där den tilldelats pris för sitt fina och tidstypiska skick.

Volvo LV 192D 1938

En veteranbrandbil i nyskick!

Renoveringsarbetet med stegbilen – Bil 29 – är nu i mål efter 20 års renoveringsarbete.  

Volvo LV 233 1954

Renoveringsarbetet med bil 40 (16) påbörjades år 1993, med en målsättning om att vara klara till 125-årsjubileet 1997, men oj vad vi misstog oss! Att renovera en gammal brandbil tar tid… Först efter 10 år var den körklar. 

Magirus Deutz maskinstege 1961

Med sin luftkylda dieselmotor och enkelhytt var Bil 24 en udda stegbil i vagnparken under sina verksamma år. Fordonet såldes i början av 2023.  Idag finns endast ett fåtal körbara stegbilar av denna modell kvar i Sverige.